Herdenkingsjaar Slavernijverleden

Het slavernijverleden is een belangrijk onderdeel van onze gedeelde geschiedenis. Tijdens het Herdenkingsjaar van 1 juli 2023 tot en met 1 juli 2024 is er in het hele land extra aandacht voor het Slavernijverleden, ook in de bibliotheek. Wat was de rol van Den Haag en hoe zie je kenmerken van dit verleden terug in de stad? Je leest op deze pagina wat er te doen is.

Wat is er te doen?

Pop-up presentatie tentoonstellingsbezoek

Vorig jaar presenteerde het Haags Historisch Museum ter gelegenheid van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden een tentoonstelling over het koloniale verleden én heden van regeringsstad Den Haag.

Deze tentoonstelling wierp een nieuw licht op de complexe geschiedenis van Den Haag en het Nederlandse kolonialisme en maakte veel los bij bezoekers. Van 9 februari t/m 4 augustus zal een pop-up presentatie rond dit onderwerp door de stad reizen en te zien zijn in zeven wijken.

Bezoek de pop-up hier:

📍Bibliotheek Escamp: 19 feb t/m 10 mrt

📍Bibliotheek Schilderswijk: 18 mrt t/m 7 apr

📍Bibliotheek Haags Hout: 9 apr t/m 22 apr

📍Bibliotheek Segbroek: 13 mei t/m 27 mei

📍Bibliotheek Ypenburg: 3 juni t/m 17 juni

📍Centrale Bibliotheek: 24 juni t/m 7 juli

📍Bibliotheek Loosduinen: 15 juli t/m 4 aug

Regeringsstad Den Haag

Wie door Den Haag loopt, komt overal sporen van het koloniale verleden tegen. De gemeente Den Haag liet onderzoek doen naar het koloniale en slavernijverleden van de stad. Dit werd uitgevoerd door Het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV). Daarbij keek zij ook naar het migratieverleden van groepen mensen uit koloniën die in Den Haag wonen.

Dit boek is in alle vestigingen van de bibliotheek te leen

Zo herdenkt Den Haag

Stichting Het Haags Verhaal maakte een boek over de Haagse herdenkingen die te maken hebben met het koloniale en slavernijverleden. Het boek Zo herdenkt Den Haag is vanaf 4 juli gratis op te halen in een van onze bibliotheekvestigingen (zolang de voorraad strekt).

Hier lees je het boek online