Bibliotheekvrijwilliger Evert Brongers genomineerd voor de Haagse Vrijwilligersprijs 2020

Gepubliceerd op: 30 november 2020 15:24

Op 11 december worden de Haagse Vrijwilligersprijzen uitgereikt vanuit Studio B in de Centrale Bibliotheek. In de categorie 'onderwijs & jeugd' is onze eigen vrijwilliger Evert Brongers genomineerd! We stellen jullie graag aan hem voor.

Vrijwilligerswerk en Evert

Evert heeft in 2018 de AOW-leeftijd bereikt en doet vrijwilligerswerk. Begin 2020 vond hij via de website van Den Haag Doet leuke vacatures bij Taal aan Zee. Nu is Evert bij maar liefst 3 organisaties actief. Hij richt zich vooral op Nederlandse taal: Taal in de Bibliotheek, het Taalhuis Den Haag en het project Taal in de Buurt. Hij voert gesprekken met anderstaligen in Den Haag die Nederlands willen oefenen.

"Ik geef geen les, maar help hen om spelenderwijs aan het Nederlands te wennen. Dat kost tijd. En als AOW'er heb ik tijd, dus dat is een goede match. Op dit moment doe ik 8 conversaties per week, verspreid over 6 dagen. Meestal via Zoom, maar soms ook weer in een buurtcentrum of bibliotheek. Dat houdt me aardig van de straat... behalve als ik hiervoor naar de Centrale Bibliotheek of Scheveningen fiets."

Ook is Evert vrijwilliger bij Den Haag Wereldhuis, een ontmoetingsplek voor ongedocumenteerde immigranten. Voor het Wereldhuis doet hij soms de communicatie met mensen die geen Nederlands of Engels kunnen maar die wel Frans of Spaans spreken. Juist met die talen kan hij heel goed uit de voeten.

Volg de uitreiking van de Haagse Vrijwilligersprijs

De prijsuitreiking vindt plaats op vrijdag 11 december om 19.00 uur. Live vanuit Studio B te volgen via Den Haag TV, Den Haag Doet en via de kanalen van Den Haag FM.