HIP Workshop Schrijven met de Ganzenveer

9 december 2021, van 10:00 tot 12:00 | Bibliotheek Wateringse Veld

Kosten: Gratis

Deze activiteit heeft in het verleden plaatsgevonden. Klik hier voor alle actuele activiteiten.

Hoe is het om te schrijven met een ganzenveer? Probeer het in deze HIP-workshop. Een ganzenveer is een schrijfinstrument gemaakt van de slagpen van een gans of een andere grote vogel. Het gebruik van dergelijk schrijfgerei stamt uit de middeleeuwen. De veer werd op de juiste wijze bewerkt en in de inkt gedoopt, waardoor deze zich volzoog met inkt en ermee geschreven kon worden.

Door de komst van de metalen pen is het gebruik van de ganzenveer voor gewoon schrijven verdwenen, maar in de kalligrafie (het mooi schrijven) wordt de ganzenveer nog altijd gebruikt. Voor de ganzenveer werden in de lente de buitenste vijf pennen van vogels genomen. Men gaf de voorkeur aan de veren van de linkervleugel, omdat zij een buiging hebben die voor rechtshandige schrijvers naar buiten, van de schrijver af, gericht is. De workshop wordt gegeven door het Haags Gemeentearchief.

De workshop is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt, dus meldt u snel aan!

Telefoon: 070- 3536363 of mail naar: wateringseveld@bibliotheekdenhaag.nl