Boekenweek van Jongeren

Gepubliceerd op: 14 september 2022 11:45

De Boekenweek van Jongeren inspireert jongeren met verhalen en boeken die écht bij ze passen, op plekken waar jongeren zelf te vinden zijn. Het motto is dan ook: dit wil jij lezen!

Op de eerste dag van de Boekenweek van Jongeren worden de winnaars van het Beste Boek voor Jongeren 2022 bekendgemaakt. Een vakjury van volwassenen nomineert boeken voor jongeren, vijf in de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig en vijf in de categorie Vertaald. Een jongerenjury kiest uiteindelijk uit beide categorieën een winnaar.

Meer over de boekenweek van jongeren

3Pak

3PAK is een geschenkbundel met korte verhalen van drie topauteurs. Tijdens de Boekenweek van Jongeren is het geschenk verkrijgbaar bij boekhandels en bibliotheken. Voor dit jaar zijn er weer drie diverse auteurs gevraagd: Daan Heerma van Voss en Chinouk Thijssen hebben een kort verhaal geschreven, dichter Gershwin Bonevacia maakt een gedichtencyclus.

BoekTok Live in het Literatuurmuseum

Op vrijdag 16 september is er een gratis festival BoekTok Live in het Literatuurmuseum en kan je favoriete YA-schrijvers en populaire BookTokkers ontmoeten. Tijdens het festival BoekTok Live wordt de nieuwe tentoonstelling Back Street geopend en trappen we de Boekenweek van Jongeren af. Tijdens BoekTok Live is de uitreiking van het Beste Boek voor Jongeren. De jury, bestaande uit vijf jongeren, kiest hun favoriete boek.

BoekTok Live

Back Street

In Back Street ontdekken jongeren van 14 tot 20 jaar de kracht van taal en literatuur. Thema’s als rouw, liefde, heldendom en opkomen voor je idealen staan centraal. Tijdens je tocht door Back Street maak je aan de hand van tien interactieve spellen kennis met hedendaagse schrijvers, leer je verleiden met taal en geef je jezelf bloot in de tattooshop. Een bezoek aan Back Street is een interactieve ontmoeting met literatuur, waarin je meer leert over jezelf én over de ander.

Bezoek Back Street