Taalwandeling Den Haag

Gepubliceerd op: 25 augustus 2021 11:49

Wil je helpen laaggeletterdheid in Den Haag te verminderen? Haal een gratis goodiebag op in het Taalhuis of bij de bibliotheek bij jou in de buurt, zoek een taalmaatje (iemand die Nederlands leert) en loop van 6 tot en met 24 september mee met de Taalwandeling! Dat is samen met iemand praten, lezen, luisteren en lopen. Met een speciale app worden je stappen geteld. De Taalwandeling wordt feestelijk afgesloten op vrijdag 24 september. Dat is het einde van de Haagse Week van Lezen en Schrijven.

Verminderen van laaggeletterdheid

De Haagse Week van Lezen en Schrijven (20 – 24 september) is een initiatief van de Haagse Taalketen en Bibliotheek Den Haag. Met allerlei activiteiten en projecten wil de bibliotheek laaggeletterdheid verminderen. Laaggeletterden zijn mensen die moeite hebben met taal, rekenen en digitale vaardigheden. In Den Haag is ongeveer 24% van de inwoners laaggeletterd. In de drie stadsdelen Escamp, Laak en Centrum is het percentage laaggeletterden het hoogst (respectievelijk 38%, 50% en 34%). Daarom organiseert de bibliotheek in september allerlei activiteiten in deze drie gebieden. De Haagse Week van Lezen en Schrijven sluit aan op de Landelijke Week van Lezen en Schrijven (6 – 12 september).

In Den Haag kan iedereen in september dingen doen die met taal te maken hebben:

•  Naar het Taalhuis in de Centrale Bibliotheek. Daar krijg je hulp en informatie over Nederlands leren en je kunt daar ook leuke boeken lenen.
  •  Meedoen met de Taalwandeling: lopen met een taalmaatje van Taal aan Zee of Gilde SamenSpraak, een taalklas van ROC Mondriaan of Taal in de Buurt of een vriend of vriendin uit je buurt.
  • Taal in de Bibliotheek: Tussen 20 en 24 september wandelen de deelnemers van Taal in de Bibliotheek in de buurt van een wijkbibliotheek of wijkcentrum.

Taalwandeling: tel je stappen

Er is een app waarmee je je stappen kan tellen: de Ommetje-app. Ook wel bekend van de Hersenstichting en neuropsycholoog en hoogleraar Erik Scherder. Heb je hulp nodig met het installeren van de app? Kom langs in de bibliotheek.

Meedoen aan Taalwandeling?

Haal vanaf 6 september een goodiebag op in het Taalhuis (Centrale Bibliotheek/Spui 68, 2e verdieping) of bij de bibliotheek bij jou in buurt (zolang de voorraad strekt).

Meer informatie:

• Mail naar: Taalhuis@denhaag.nl
  • Telefoon/Whatsapp: 0613471408
  • Facebook Messenger: Taalhuis Den Haag

De Taalwandeling is een samenwerking tussen ROC Mondriaan, Taal aan Zee, Xtra, St. Lezen en Schrijven, Doe Weer Mee, Taalhuis en Bibliotheek Den Haag.

Blijf thuis als je symptomen hebt die kunnen wijzen op besmetting met het coronavirus, zoals verkoudheid, koorts en hoesten.