Wie wordt dit jaar de beste voorlezer van de brugklas?

Gepubliceerd op: 22 februari 2024 09:15

Het niveau van de voorlezers was hoog, dat was wel te merken tijdens Read2Me! De jaarlijkse voorleeswedstrijd voor brugklassers. Maar liefst 9 voorleeskampioenen streden in de bibliotheek voor een plek in de provinciale finale. Het Maerlant-Lyceum in Benoordenhout leverde voor het 2e jaar op rij een winnaar. Salomé won de wedstrijd met haar voordracht uit Amarant, geschreven door Emmelie Arents.

Op 3 april neemt Salomé het op tegen de andere voorleeskampioenen tijdens de provinciale finale in Bibliotheek Rotterdam. Op zaterdagmiddag 1 juni is de landelijke finale van Read2Me in De Meern.

Hoog niveau voorlezers bij Haagse finale Read2Me

Bibliotheek Den Haag organiseerde voor de twaalfde keer de Haagse finale van Read2Me! De negen leerlingen uit de brugklas van het voortgezet onderwijs lazen voor uit hun favoriete boek. Een enthousiast publiek moedigde hen daarbij aan. De scholieren hadden zelf hun fragmenten gekozen. Een vakkundige jury koos daarna de beste voorlezer.

“Elke emotie hoorde je. Het was alsof het voor mijn ogen gebeurde. Heel spannend, je nam me mee in het verhaal,” aldus een jurylid over de voorlezers.

Deze boeken kwamen voorbij: Blauwe plekken, De Grijze jager, de brandende brug, Amarant, De hut van oom Tom , Ravelijn, Het ministerie van oplossingen en Het spook van de haviksburcht, No escape, Afgesloten en Verder dan de sterren.

Vroeger las ik niet zo veel

Presentator en jeugdboekenschrijver Chinouk Thijssen presenteerde de middag. De sfeer was vrolijk en er werd aandachtig geluisterd, het niveau van de voorlezers was hoog. Een deelnemer vertelt: "Vroeger las ik niet zo veel, dus ik ben pasgeleden begonnen met het lezen van spannende verhalen. Ik kijk wel heel veel Marvel films; als ik een superkracht zou hebben dan wil ik kunnen teleporteren. Dat is vooral handig als je te laat bent voor school."

Deze middelbare scholen hebben meegedaan: Johan de Witt Scholengroep, Vrije School, Maerlant Lyceum, International School The Hague, Sorghvliet gymnasium, Gymnasium Haganum, Het VCL, Maris College Belgisch Park, Segbroek college.

Over Read2Me!

Read2Me! is dé voorleeswedstrijd voor brugklassers. Een initiatief van Stichting Lezen om lezen in het voortgezet onderwijs op de kaart te zetten. Deze campagne van Stichting Lezen laat brugklassers het plezier in (voor)lezen ontdekken. De voorleeswedstrijd is een samenwerking tussen bibliotheken en middelbare scholen. Leerlingen van alle schooltypen kunnen meedoen aan Read2Me!.