Boekenweek van Jongeren: Dit wil je lezen!

Gepubliceerd op: 14 september 2023 16:30

De Boekenweek van Jongeren, van 15 t/m 24 september, inspireert jongeren met verhalen en boeken die écht bij ze passen, op plekken waar jongeren zelf te vinden zijn. Het motto is dan ook: dit wil jij lezen!

Bij een Boekenweek hoort ook een geschenk: 3PAK. In boekhandels, bibliotheken en scholen wordt deze verhalenbundel gratis aan jongeren van 15 t/m 18 jaar gegeven. De meest aansprekende boeken van het afgelopen jaar maken kans op de titel Beste Boek voor Jongeren 2023. Een vakjury van volwassenen nomineert boeken voor jongeren, vijf in de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig en vijf in de categorie Vertaald. Een jongerenjury kiest uiteindelijk uit beide categorieën een winnaar.

3Pak auteurs

Philip Huff is schrijver, dichter en regisseur. In 2009 debuteerde hij met Dagen van gras, drie jaar later gevolgd door het verfilmde Niemand in de stad. In zijn meest recente, bejubelde roman Wat je van bloed weet schrijft hij over het trauma van mishandeling.

Marie Lotte Hagen & Nydia van Voorthuizen zijn het feministische duo dat bekend werd met hun pamflet en gelijknamige podcast Damn, honey. Inmiddels hebben zij zes boeken geschreven, waaronder Shit waar je als vrouw mee moet dealen.

Rima Orie schrijft als Young Adult-auteur graag fantasyverhalen over magische werelden, zoals De Zwendelprins en In het vervloekte hart. Haar verhaal in 3PAK speelt zich af in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed: Mirage.

Beste boek voor jongeren 2023

Het Beste Boek voor Jongeren is een literaire prijs voor jongeren in Nederland en Vlaanderen. De prijs bekroont boeken van hoge kwaliteit die goed aansluiten bij de belevingswereld van jongeren.

Bekijk hier alle genomineerden

Lezen voor de [lijst] leuk

In de Centrale Bibliotheek maken 450 Haagse derdeklassers kennis met (YA) schrijvers Rima Orie en Tom de Cock en gaan ze in gesprek met de podcastdames van Damn Honey. Ook krijgen ze een voorproefje van het schrijversvak door deelname aan workshops van Gershwin Bonevacia en Daniëlle Bakhuis.
Met actuele onderwerpen, schrijvers die hun passie voor verhalen en taal delen en interessante workshops krijgen de leerlingen een flinke dosis inspiratie mee om het schooljaar goed te starten! Dit allles wordt gehost door Booktokker Noah de Campos Neto.

De rest van het jaar volgen er nog meer leuke YA-events, houdt de website in de gaten!

boekenweekvanjongeren