Auke Hulst met het boek De Mitsukoshi Troostbaby Company Haagse Scholenfavoriet

Gepubliceerd op: 11 november 2022 10:54

Dat de Haagse jeugd betrokken is bij de Nederlandse literatuur bleek gisteren wel bij een ferm Scholierendebat voorafgaand aan de uitreiking van de Boekenbon Literatuurprijs 2022.

In Bibliotheek Den Haag vond voor de 9e keer het Haags Scholierendebat plaats waarbij meer dan 100 Haagse scholieren van zeven middelbare scholen debatteerden over de Haagse scholenfavoriet voor één van de meest toonaangevende bekroningen in de Nederlandse literatuur. De leerlingen mochten daarbij de genomineerde schrijvers, die aanwezig waren, het hemd van het lijf vragen. Auke Hulst kwam met zijn boek De Mitsukoshi Troostbaby Company als winnaar uit de bus, waarmee de Haagse jeugd het oneens bleek met de vakjury. De Boekenbon Literatuurprijs 2022 werd gewonnen door Anjet Daanje met Het lied van ooievaar en dromedaris.

Haagse scholenfavoriet

“Hoe deal je met negatieve reacties op je boek?” wilde een leerling van de schrijvers weten. En Carmien Michels kreeg de vraag wat zij verzwegen had in het boek. “Dat vond ik een hele leuke vraag”, aldus Carmien. Voordat Jannah van het Maris College haar standpunt innam, meldde zij: “Ik ben vanochtend om 05.00 uur opgestaan om het boek uit te kunnen lezen, omdat ik vandaag geen spoilers wilde!”. Wat met veel gejuich ontvangen werd. Na een betrokken en geanimeerd debat werd Auke Hulst met het boek De Mitsukoshi Troostbaby Company gekozen als Haagse scholenfavoriet. “Ik ben onder de indruk van de gesprekken hier vandaag. Wat leuk om door de Haagse scholieren gekozen te zijn tot favoriet”, aldus de winnaar. Bibliotheek Den Haag organiseerde het Scholierendebat al voor de 9e keer, om het leesplezier te bevorderen en de betrokkenheid van jonge mensen bij literatuur te vergroten.

Bekijk hier de terugblik van het Scholierendebat

De volgende middelbare scholen hebben meegedaan aan het debat:

• Maris College uit Scheveningen/Belgisch Park
  • Johan De Witt Scholengemeenschap uit Centrum/Schilderswijk