Minister-president Mark Rutte bezoekt Informatiepunt Digitale Overheid in Bibliotheek Escamp

Gepubliceerd op: 16 juni 2022 19:17

Vandaag bracht minister-president Mark Rutte samen met Tweede Kamerlid Inge van Dijk een werkbezoek aan Bibliotheek Escamp, zij bezochten het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek.

Welkom geheten door Sam Hermans, directeur Bibliotheek Den Haag, kregen de gasten een rondleiding door de bibliotheek. Bij het Informatiepunt Digitale Overheid werden de premier en het Tweede Kamerlid bijgepraat over de dienstverlening. Bibliotheek Den Haag is dé plek waar inwoners terecht kunnen voor laagdrempelige informatie, advies en non-formeel educatief aanbod.

Kloof dichten

De kloof tussen digitaal vaardigen en niet-digitaal vaardigen, tussen geletterden en niet-geletterden wordt in onze gedigitaliseerde samenleving steeds groter. De bibliotheek helpt deze kloof te verkleinen door kennis en informatie op een laagdrempelige manier ter beschikking te stellen. De bibliotheek is een herkenbare plek in de stad en in de wijk waar je makkelijk binnenloopt voor informatie, advies en zelfontwikkeling. Een plek waar je geholpen wordt door ervaren bibliotheekmedewerkers en betrokken vrijwilligers. Veel programma’s en activiteiten die Bibliotheek Den Haag aanbiedt in al haar vestigingen in de stad, waaronder de Informatiepunten Digitale Overheid, komen tot stand in samenwerking met landelijke en lokale organisaties.

Veelgestelde vragen

Veel vragen die bij het IDO punt gesteld worden, gingen de afgelopen periode over Corona, de coronacheck app en vaccinaties. Daarnaast komen er vragen binnen over DigiD, AOW, Verblijfsvergunningen, belastingaangiftes, het gebruik van de mobiele telefoon en computer, maar het IDO punt is ook een vertrouwde omgeving voor vaak kwetsbare burgers die aanspraak vinden in de bibliotheek.

Onmisbare hulp

In een gesprek tussen deelnemers van de computercursus op het zogenaamde Ontwikkelplein en Mark Rutte en Inge van Dijk werd het belang van de bibliotheek als plek voor betrouwbare informatie en hulp bij onder andere het ontwikkelen van digitale vaardigheden onderstreept. “Dit soort cursussen is voor mij onmisbare hulp!” aldus een van de deelnemers. Programmaleider basisvaardigheden Réka Deuten-Makkai beaamt dit: “Wij helpen bij acute vragen, maar nodigen de deelnemers vervolgens uit voor een cursus, zodat zij steeds zelfstandiger de drempels kunnen wegnemen in de digitale samenleving.”