Poëzieweek 2024, poëzie zie je terug op straat

Gepubliceerd op: 24 januari 2024 09:28

Januari begint in bibliotheekland traditiegetrouw met de Nationale Voorleesdagen en de Poëzieweek. Dit jaar loopt de Poëzieweek van donderdag 25 januari tot en met woensdag 31 januari. Tijdens deze week is er volop aandacht voor poëzie in Nederland en Vlaanderen. Het thema is "Thuis". Tijdens Poëzieweek 2024 bouwen we samen grote en kleine huizen in gedichten.

Bij Bibliotheek Den Haag trappen we de week af met de bekendmaking van de nieuwe Jonge Stadsdichter tijdens Nationale Gedichtendag op donderdag 25 januari. Daarnaast zijn de zogenaamde Weesgedichten tijdens de poezieweek door de hele stad terug te zien op de ramen van bewoners en bedrijven, die de gedichten eerder adopteerden. Natuurlijk vind je ze ook in de bibliotheken in de stad. Verschillende bibliotheken organiseren activiteiten. Hieronder vind je een aantal tips om te bezoeken of aan mee te doen.

Uitgelicht programma

• Poëziebeleving in Bibliotheek Bouwlust: bij deze workshop kun je luisteren naar muzikale gedichten, een streepgedicht maken en een dichter horen voorlezen uit eigen werk.
  • Literair Atelier à Go Go in de Centrale Bibliotheek: Boeken, literatuur, verhalen, gedichten...Voor iedereen die van het lezen van verhalen en gedichten houdt.
  • Dichter Mischa Andriessen komt naar Bibliotheek Haagse Hout: Speciaal voor Poëzieweek 2024 leest hij voor uit drie van zijn prijswinnende dichtbundels
  •  Poëzie in de stad in Bibliotheek Leidschenveen: Expositie die bestaat uit een selectie van de gedichten uit de dichtbundel Poëzie in de stad. De dichtbundel is het eindresultaat van de workshopserie Dichten en delen.

Bekijk hier de activiteiten

Ontdek de Weesgedichten in de stad

In het kader van de Poëzieweek werden er de afgelopen maand weesgedichten geadopteerd. Deze gedichten zijn nu te zien op ramen verspreid door de hele stad. Ga op pad, wandel en lees de gedichten. In de izi. Travel app, een audiogids voor reizigers, vind je de Haagse Weesgedichten route.

Wandel langs de Weesgedichten in de stad met de app