Nederland Leest feestelijk van start in Bibliotheek Den Haag

Gepubliceerd op: 2 november 2022 16:43

In de Centrale Bibliotheek op het Spui nam schrijfster Yvonne Keuls gisteravond, uit handen van vakvriendin Susan Smit, het eerste exemplaar van de speciale uitgave van Mevrouw mijn moeder in ontvangst.

De overhandiging is het officiële startschot voor de landelijke campagne Nederland Leest, waarbij heel Nederland onder het mom van Eén boek, duizend gesprekken met elkaar in gesprek gaat rondom het thema Oud worden, jong blijven. Ter ere van Nederland Leest 2022 is het boek Mevrouw mijn moeder uit 1999 in een nieuw jasje gestoken en bovendien verrijkt met een lofrede van Susan Smit. Het boek staat de hele maand november centraal tijdens Nederland Leest en is in alle bibliotheken gratis op te halen. Ook organiseert de bibliotheek - het centrum voor ontmoeting en gesprek - diverse activiteiten in het kader van de campagne.

Een boek om te delen

Yvonne Keuls ging tijdens de uitverkochte avond in gesprek met haar goede vriendin Susan Smit en de veelal Haagse lezers. "Dit is de grootste prijs! Ik vind het geweldig als iemand een boek van mij aan een ander geeft om te lezen. En nu wordt dit door het CPNB en de bibliotheken in overvloed gedeeld", aldus Yvonne Keuls. Onder meer burgemeester van Den Haag Jan van Zanen sprak lovende woorden over de schrijfster en haar boek Mevrouw mijn moeder. Ook hersenwetenschapper Erik Scherder was aanwezig en publiceert rondom de campagne een boek over het jong houden van ons brein. Hij lichtte met de woorden "Leef niet naar uw leeftijd!" het belang van het thema toe.

Nederland Leest de Haagse wijken in

Tijdens de campagne Nederland Leest wakkeren bibliotheken door het hele land het gesprek rondom het thema Oud worden, jong blijven verder aan. In Den Haag geeft Teun Toebes een lezing in Bibliotheek Loosduinen over zijn boek: Verpleeg Thuis. En in Bibliotheek Bomenbuurt gaan lezers met elkaar in gesprek over het boek Mevrouw mijn moeder en worden de verhalen achter de foto's van Alle Indische tantes, een ander boek van Yvonne Keuls, verteld door fotografe Mylène Siegers. Iedereen is welkom om de activiteiten gratis te bezoeken.

Naar het programma