Zo herdenkt Den Haag

Gepubliceerd op: 4 juli 2023 13:01

Op maandag 3 juli was de presentatie van het boek 'Zo Herdenkt Den Haag, stilstaan bij koloniaal en slavernijverleden' aan burgemeester Jan van Zanen. Hij draagt het boek over aan de gemeenschappen in de stad. Stichting Het Haags Verhaal maakte het boek over de Haagse herdenkingen, met (foto)reportages van alle herdenkingen en vieringen die in een jaar in Den Haag worden gehouden. 'Zo herdenkt Den Haag' is gratis op te halen bij alle bibliotheken in Den Haag of te downloaden via Haags Verhaal.

Haags Verhaal maakte dit boek in opdracht van de gemeente Den Haag vanuit het idee om de verhalen achter de herdenkingen te delen en de geschiedenis van het koloniaal en slavernijverleden levend te maken. Den Haag telt namelijk zo'n 100.000 inwoners die op de een of andere manier de gevolgen van onze koloniale geschiedenis met zich mee dragen. Zij vertellen hun verhaal en laten zien hoe ze herdenken. Tijdens het herdenkingsjaar zullen diverse verhalen en gemeenschappen die in het boek staan, terugkomen op bijeenkomsten die Haags Verhaal in samenwerking met de gemeente en Bibliotheek Den Haag organiseert.

Tentoonstelling bij het boek

In de Centrale Bibliotheek is op de vierde verdieping een fototentoonstelling met een selectie van de foto’s van alle herdenkingen uit het boek te bezoeken. Hagenaars van verschillende komaf laten op de foto's vanuit hun achtergronden zien hoe zij het koloniaal en slavernijverleden herdenken.

Herdenkingsjaar slavernijverleden en de bieb

De overhandiging van het boek en de tentoonstelling maken deel uit van het Herdenkingsjaar, waarin van 1 juli 2023 tot en met 1 juli 2024 in het hele land extra aandacht is voor het slavernijverleden. Dat is immers een belangrijk onderdeel van onze gedeelde geschiedenis. In de bibliotheek zie je dat ook terug in het programma, met vragen als: wat was de rol van Den Haag en hoe zie je kenmerken van dit verleden terug in de stad?

Lees er meer over op de herdenkingsjaar slavernijverleden pagina