Bibliotheek Den Haag organiseert Taalwandeling voor vermindering laaggeletterdheid

Gepubliceerd op: 26 augustus 2021 10:08

Van 6 tot en met 24 september wordt in Den Haag de Taalwandeling georganiseerd. Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen om de laaggeletterdheid in Den Haag te verminderen. In het Taalhuis of de bibliotheekvestigingen kan iedereen (vanaf 6 september) een gratis goodiebag ophalen om vervolgens samen met een taalmaatje (iemand die Nederlands leert) de Taalwandeling te lopen. Met een speciale app worden de stappen geteld.

De Taalwandeling wordt feestelijk afgesloten op vrijdag 24 september. Dat is het einde van de Haagse Week van Lezen en Schrijven. De Taalwandeling is een samenwerking tussen ROC Mondriaan, Taal aan Zee, Xtra, St. Lezen en Schrijven, Doe Weer Mee, Taalhuis en Bibliotheek Den Haag.

Taalwandeling: tel je stappen

Er is een app waarmee de stappen geteld kunnen worden: de Ommetje-app. Ook wel bekend van de Hersenstichting en neuropsycholoog en hoogleraar Erik Scherder. Voor hulp bij het installeren van de app, kan men langs komen bij de bibliotheek.

Verminderen van laaggeletterdheid

De Haagse Week van Lezen en Schrijven (20 – 24 september) is een initiatief van de Haagse Taalketen en Bibliotheek Den Haag. Met allerlei activiteiten en projecten wil de bibliotheek laaggeletterdheid verminderen. Laaggeletterden zijn mensen die moeite hebben met taal, rekenen en digitale vaardigheden. In Den Haag is ongeveer 24% van de inwoners laaggeletterd. In de drie stadsdelen Escamp, Laak en Centrum is het percentage laaggeletterden het hoogst (respectievelijk 38%, 50% en 34%). Daarom organiseert de bibliotheek in september allerlei activiteiten in deze drie gebieden. De Haagse Week van Lezen en Schrijven sluit aan op de Landelijke Week van Lezen en Schrijven (6 – 12 september).

In Den Haag kan iedereen in september dingen doen die met taal te maken hebben:

• Naar het Taalhuis in de Centrale Bibliotheek. Daar wordt hulp en informatie aangeboden over Nederlands leren. Ook kunnen er leuke boeken worden geleend.
  • Meedoen met de Taalwandeling: lopen met een taalmaatje van Taal aan Zee of Gilde SamenSpraak, een taalklas van ROC Mondriaan of Taal in de Buurt of een vriend of vriendin uit de buurt.
  • Taal in de Bibliotheek: Tussen 20 en 24 september wandelen de deelnemers van Taal in de Bibliotheek in de buurt van een wijkbibliotheek of wijkcentrum.

Informatie voor deelnemers

Vanaf 6 september kan gratis een goodiebag opgehaald worden in het Taalhuis of bij de bibliotheekvestigingen in Den Haag (zolang de voorraad strekt). Meer informatie: