De Nationale Voorleesdagen

Het is tijd voor de Nationale Voorleesdagen! Van 24 januari t/m 3 februari organiseren bibliotheken activiteiten rond voorlezen, zoals het voorleesontbijt, kindertheater en meer. Dit jaar staat het boek Help! Een verrassing! van Miriam Bos centraal, over het Vosje August dat eigenlijk niet van verrassingen houdt en toch positief verrast wordt door zijn vriendinnetje Suus. Ook andere prentenboeken uit de Prentenboeken Top 10 komen voorbij. Doe je mee?

Prentenboek van het jaar 2024: 'Help! Een verrassing!' van Miriam Bos

Online en in de bibliotheek gratis boeken lenen, lezen voor je lijst en toegang tot heel veel extra's. Maak je kind tijdens De Nationale Voorleesdagen gratis lid van de bibliotheek en ontvang het voorleesknuffeltje cadeau, zolang de voorraad strekt.

Bekijk dit boek

Het Nationale Voorleesontbijt

Op 24 januari 2024 beginnen De Nationale Voorleesdagen traditiegetrouw met het leukste ontbijt van het jaar: Het Nationale Voorleesontbijt. Schuif aan in een van de volgende bibliotheken:

Bekijk alle activiteiten

Kleurplaat

Download en print deze leuke kleurplaat en ga aan de slag met potloden, stiften of krijtjes!

Download de kleurplaat

Theatervoorstellingen

Bezoek tijdens de Nationale Voorleesdagen een van de muzikale theatervoorstellingen over het Prentenboek van het jaar 2024. Het belooft een leuk feestje te worden!

Bekijk alle voorstellingen

Een gratis Jeugdpas tot je 18e!

Vraag hier een jeugdpas aan

▶️ De 10 leukste voorleesfilmpjes van De Voorleeshoek (log in met je bibliotheekaccount)

Lekker samen lezen! 8 voorleestips 💡

• Tip 1: De kaft

Kijk samen naar de voor- en achterkant van het boek. Wat is er te zien? Waar zal het verhaal over gaan? Zo stimuleer je de fantasie.

• Tip 2: Plan voorlezen in

Kies een vast moment op een fijne plek, bijvoorbeeld voor je kind gaat slapen of als het uit school komt. Neem een boekje mee als je ergens moet wachten.

• Tip 3: Speel met je stem

Laat het merken als je een spannend stukje leest. Maak stemmetjes voor verschillende personages in het boek.

• Tip 4: Leg moeilijke woorden uit

Als je merkt dat je kind een woord niet kent, leg het dan uit. Dit helpt bij de ontwikkeling van de woordenschat.

Welk boek voor welke leeftijd?

Veel ouders vinden het lastig om een leesboek voor hun kind uit te zoeken. Wat kan mijn kind al lezen? Is dit boek niet te moeilijk of te makkelijk?

Welk boek kies jij

Ken je Boekstart al?

Samen lezen versterkt de band met je baby en stimuleert de taalontwikkeling. Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen. Met BoekStart vind je het juiste voorleesboek.

naar boekstart.nl

Elke week: voorlezen en knutselen

Elke week wordt er op woensdagochtend en -middag voorgelezen en geknutseld in de bibliotheek. Je kunt gratis meedoen.

Bekijk de locaties en tijden

Volg ons op social media of meld je aan voor onze nieuwsbrief. 👇